القران الكريم

Wat is Qoetbisme?

Een ideologie waarin de concepten bestuur en heerschappij centraal staan en waarbij men tracht dit (i.e: bestuur en heerschappij) te verkrijgen d.m.v. takfier van volksstaten en moslimsamenlevingen en opstand tegen de autoriteiten. De referentie bronnen van deze ideologie zijn de boeken en literaire werken van (o.a.) Sayjied Qoetb. (Want Hassan El-Bannaa was voor hem ook al met Takfier etc bezig. Verder ontlenen zij ook dingen van ‘Abdoellaah ‘Azzaam, Aboel 'Ala el-Mawdoedie e.d.)

In de jaren ’50 en ’60 van de 20e eeuw NC zag men het verschijnen van de literaire werken en doctrines van Sayjied Qoetb. Essentieel voor de doctrines van Sayjied Qoetb was, dat de Haakamiejah (wettelijke regering) van Allaah de fundamentele grondslag is van Tauwhied en dat dit de wezenlijke betekenis is van de kalimah (de getuigenis). Bouwende op deze overdrijving voerde hij takfier uit op alle moslimsamenlevingen en volksstaten omdat zij niet in alle zaken regeerden met datgene wat Allaah had geopenbaard. Hij beweerde dat er niet één Islaamitische samenleving (i.e: een moslim gemeenschap) op de oppervlakte van deze aarde aanwezig was en dat elk zodanig spoor daarvan al eeuwen geleden is verdwenen. Qoetb bracht het extremisme in het strijdperk van Takfier en Haakimiejah en zijn doctrines gaven dan ook eind jaren ’50 en begin jaren ’60 de geboorte aan ontzettend veel vernietigende Takfier en Djihaad bewegingen. Bijna alle groepen van vandaag de dag die politiek en activistisch van aard zijn (zoals Hizboet-Tahrier, Djamaa’atoel-Djihaad, Takfier wal’Hidjrah en dergelijke), zijn zijtakken van de Ichwaan. De voornaamste voorvechter van deze gedachte in de tegenwoordige tijd is de broer van Sayjied Qoetb, Mohammed Qoetb, die geëmigreerd is naar Saoedi Arabië begin jaren ’80 van de 20e eeuw en waar hij vervolgens om politieke redenen is uitgezet (tegenwoordig woont hij in Qataar) en vervolgens zijn doctrine begon te preken aan sommige van de jeugd daar die later de marionetten zijn geworden van de kopstukken van innovatie van de Ichwaan. (Zoals bijv. Safar el-Hawaalie, Salmaan el-‘Auwdah, Naasir Al-‘Omar, Bishr el-Bishr, ‘Aïd el-Qarnie e.a.).

Voetnoten:

Voor wat betreft de fouten van Sayjied Qoetb, moet er allereerst gezegt worden dat fouten van Sayjied Qoetb niet gemakkelijk in een zin samen te vatten zijn. Shaych el-'Allaamah 'Abdoellaah bin Mohammed ad-Duwaish rahiemahoeallaah zegt in zijn boek "Al-Mawried oez-Zielaal fit-Tanbieh 'alaa Achtaa'a az-Dhielaal.": 'Er zijn 181 fouten te vinden in zaken van 'aqiedah en zaken van kennis in zijn boek "Fie Dhielaal" (in de Schaduw van de Qor`aan). Het moet dus ook beseft worden dat Sayjied Qoetb nooit een 'aaliem is geweest die de Oesoel van de Islaam beheersde. Hij was meer een literair schrijver die enkele serieuze fouten en innovaties heeft gemaakt met betrekking tot 'Aqiedah en Manhadj en ideeen heeft geintroduceerd in de Islaam die geboorte hebben gegeven aan vernietigende politieke bewegingen. Het is dus verder ook niet toegestaan voor ons om hem boven die status van schrijver te plaatsen (of erger nog zoals sommigen doen, hem in het rijtje te plaatsen van Shaychoel-Islaam Ibn Taimiejah, Ibn Qayyim of Shaychoel-Islaam Mohammed Ibn 'Abdoel-Wahhaab). Hieronder zal ik een opsomming geven van een aantal van die fouten:

• Zijn berisping en censuur van de Profeet van Allaah, Moesaa en het maken van hem tot object van spot.
• Zijn berisping en censuur van de Metgezellen van Allaah's Boodschapper, in het speciaal 'Uthmaan. [Opm. Dit is de manier van de Raafidah] Hij werd op dit punt gecorrigeerd en weerlegd door el-'Allaamah Mahmoed Shaakir in zijn leven, echter hij behield zijn positie en hij toonde geen berouw.
• Zijn verklaring dat alle gemeenschappen ongelovig zijn zonder uitzondering te maken. [Opm. Dit is de manier van de Chawaaridj]
• Zijn uitspraak dat de Qor'aan geschapen is [Dit een gezegde van de Djahmiejah].
• Zijn uitspraak dat Allaah één met de schepping is (wahdatoel wojood). [De manier van de Soefiejah]
• Zijn uitspraak over goddelijke belichaming (hoelool) en ook Djabr (de mensheid heeft geen vrije wil - worden gewongen te handelen). [Opm. Dit is de manier van de Djabariejah].
• Zijn ontkenning van sommige van de Eigenschappen van Allaah op de wijze en manier van de Djahmiejah. [Opm. Dit is de manier van de Moe'atillah]
• Zijn aanvallen op de wonderen van de Boodschapper.
• Zijn weigering van de acceptatie van de aahaad hadieth in zaken van 'Aqiedah. [Opm. Dit is de manier van de Mo'tazielah]
• Zijn ontkenning van de magie die uitgevoerd is op de Boodschapper.
• Zijn ontkenning dat 'Iesah opgeheven is naar het paradijs
• Zijn claim dat het punt van onenigheid tussen de Boodschapper (Mohammed) en de Heidenen alleen betrekking had op Tawhied ar-Roeboebiejah en dat Tawhiel al-Oeloehiejah slechts Tawhied ar-Roeboebiejah is.
• Zijn claim dat de Siefaat (Eigenschappen van Allaah) slechts inbeeldingen zijn (tachjiel)
• Zijn weigering om Salaatoel Djoemoe'ah te bidden met het excuus dat er geen chilaafah aanwezig is in dezer dagen.
• Zijn spreken met 'Hoerieyatoel-I'tiqaad" [Vrijheid van kiezen Geloof]
• Zijn spreken over de Qor'aan met slechts een persoonlijke mening
Voor een volledige en uitzonderlijke weerlegging van Sayjied Qoetb refereren wij naar de volgende boeken van el-'Allaamah Shaikh Rabie' bin Haadie al-Madchalie, die aanbevolen zijn door el-'Allaamah Shaych Ibn 'Uthaymien, el-'Allaamah Shaych Bin Baaz en anderen. Shaych Mohammed ibn Saalih Al-‘Uthaymien rahiemahoeallaah heeft gezegd: Mijn studie van de boeken van Sayjied Qoetb is gering, en ik weet niets over zijn toestand; echter de geleerden hebben over zijn boek “tafsier ' Honorarium Dhilaalil Qor'aan” geschreven - Zij hebben kritieke commentaren over het boek geschreven: zoals hetgeen Shaych ' Abdoellaah ad-Duwaysh heeft geschreven , en zoals onze broeder Shaych Rabie ' al-Madchalie enkele punten van kritiek over hem geschreven heeft. - over Sayjied Qoetb betreffende zijn tafsier en andere dingen. Dus een ieder die daar naar wenst te verwijzen laat hem datgeen doen. dit is afkomstig van een lezing met de naam Liqaa ma-ash - Shaikhain: Muhammad ibn Uthaimain & Rabee al-Madkhalee in Jeddah, op 20/11/1413H


Voetnoot vertaler: Vraag: Wat betreft de Djama`atoel-Djihaad (de groep die zich bezig houdt met bomaanslagen, vliegtuigkapingen, terrorisme en ander kwaads) en is het toegestaan om met hen samen te werken? Antwoord: …zij zijn niet om mee samen te werken, noch om salaam aan te geven. Liever zullen wij hen boycotten, en de mensen zouden gewaarschuwd moeten worden voor hun kwaad sinds zij fitnah (beproeving) zijn en schadelijk voor de moslims, en zij zijn de broeders van Shaythaan (Satan, Duivel)! Shaych Ibn Baaz Vanuit een opgenomen cassette (nr. 11), opgenomen in de maand van Dhoel-Hidjah 1408 NH (1987 NC) op`at-tawiyyatoel-Islaamiyyah (Vertaald door Iesaa Aboe Yoesoef)

Voetnoot vertaler: De shaych, ‘Allaamah en Moehaddieth, Hammaad bin Mohammed el-Ansaarie zegt over het boek “Et-Tauwhied” van Mohammed Qoetb: “Zeer zeker, Mohammed Qoetb, de broer van Sayjied Qoetb, is een gevaarlijke Ash’arie en hij heeft een boek geschreven voor het Saoedische Ministerie van Informatie. Een boek over Tauwhied en dit boek, alles ervan is ‘Ilmoel-Kalaam (theologische retorica) en Filosofie”. Vanuit het boek “Medjmoe fie tardjamah el-‘Allaamah el-Moehaddieth esh-Shaych Hammaad bin Mohammed el-Ansaarie” pag. 617 (Dit is een biografie van de Shaych) geschreven door zijn eigen zoon, ‘Abdoel-Awwal bin Hammaad el-Ansaarie. (Deze boodschap stond oorspronkelijk op www.sahab.net)

Shaych Saalih el-Fauwzaan over de uitleg van de Shahada door Mohammed Qoetb:

In zijn weerlegging van Mohammed Qoetb en zijn uitleg van de betekenis van “Laa ilaaha illa Allaah”, bedoelende: “Er is geen godheid dan Allaah en geen Haakim (dan Allaah), legt Shaych Saalih el-Fauwzaan met zijn antwoord uit: “Dus hij legde uit dat de betekenis van “Laa ilaaha illAllaah” is dat je Allaah alleen aanbidt, met alles en dus niet alleen met Haakimiejah en om het uit te leggen met Haakimiejah, dan dat is een gebrekkige/achterlijke tafsier en dat is niet de betekenis van laa ilaaha illa Allaah. En de tafsier dat “er geen godheid is dan Allaah (gegeven door Mohammed Qoetb) is een baatil, valse tafsier, omdat Wahdatoel-Woedjoed (dat alles in de realiteit Allaah is) is hiervoor noodzakelijk, dus het is verplicht om te zeggen: “Er is geen ware god (die het recht heeft om aanbeden te worden), behalve Allaah”.” (el-Adjwiebah el-Moefiedah, pag. 68).

Voetnoot vertaler: Waar kun je de Qoetbies aan herkennen?
- Ze keren bij meningsverschil alleen terug naar het Boek van Allaah en de Soennah van de Profeet zonder terug te keren naar het begrip van de Selef.
- Ook zeggen ze dat het verschil tussen ons en de verschillende sekten vandaag de dag alleen een verschil in aftakking is en niet in oorsprong.
- Ze nodigen uit naar het toepassen van Manhadj al moewazanaat.
- Ze gebruiken een geheime organisatie en leggen eden af bij hun Soejoech (leraren).
- Ze verklaren de regeringsleiders zonder uitzondering als ongelovige en in het speciaal de Islaamitische regeringen.
- Zij ruien de mensen op tegen het Islaamitische bewind en tegen de geleerden.
- Zij nodigen uit naar omverwerping van de overheid.
- Ze brengen de echte geleerden in diskrediet en spreken slecht over hen.
- Ze proberen de jeugd zich bezig te laten houden met Fiqh al Waqie` (kennis hebben van actuele zaken) en zij zorgen dat zij het zoeken naar kennis verzaken. - Ze keuren het comite voor het verdedigen van rechten van de Sharie`ah goed. Ook keuren zij Het bid`ah comite van al-Mas`arie goed.
- Ze doen alsof zij degene zijn die alle zaken goed controleren en nagaan op een manier dat het lijkt dat zij de enige zijn die alles controleren en nagaan.
- Ze voeden de jongeren en hun volgelingen op met een Soefistische/ Sjie`itische manier.
- Ze paaien de mensen met geld. Vooral de mensen die uitnodigen naar islaam. (moskee, uitnodiger, etc) Ook is het, zoals Shaych Rabie` ibn Hadie zegt. Als de qoetbies een selefie zien werken proberen ze dat hij tussen hun gelederen komt en met hen samen werkt en als ze dat niet kunnen verwezenlijken dan bestrijden ze hem met man en macht en met alle mogelijke middelen.(Genomen uit het bandje De onbetwistbare weerlegging van de Qoetbies en hun ketting deel van Mohammed Aboe `Oebaydillaah. Oorspronkelijk vanuit het Boek: el-Qotbiejah hieja el-fietnah f'arifoehaa) overgenomen door Yoesoef ibn Hoesayn.


0 reacties:

Een reactie posten