القران الكريم

Sayyid Qoetb’s lasteringen van de Profeet Mozes en zijn Ta’wiel van de Istiwaa.

Imaam Bin Baaz over Sayyid Qoetb’s lasteringen van de Profeet Mozes en zijn Ta’wiel van de Istiwaa volgens de Weg van de Djahmiyyah Moe’tazielah.

Het onderstaande is gedocumenteerd in het boek en het is tevens opgenomen op audio. Men kan de audio hier downloaden, het vindt plaats in de 2e helft van de audio-opname.

Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez bin Baaz – rahiemahoellaah – toen hij gevraagd werd over de uitspraak van Sayyid Qoetb betreffende de uitspraak van Allaah – de Meest Hoge – “
Ar-Rahmaanoe ‘alal-‘Arsh Istawaa
”, Sayyid Qoetb zei in adh-Dhilaal (4/2328 & 6/3408 –12e editie, 1406H, Daar oel-'Ilm)

Citaat:
Wat betreft al-Istiwaa over de Troon, dan kunnen wij daarover zeggen: Het is een metafoor voor Zijn heerschappij over de schepping.
Dus de Shaykh antwoordde:

Dit alles is een valse uitspraak, dat dit zijn heerschappij betekent. Hij heeft al-Istiwaa niet bevestigd, wat ontkenning van de Istiwaa inhoudt, welke bekend is en Zijn Verhevenheid over de Troon betekent. [Wat hij heeft gezegd] is vals en het laat zien dat hij tekortschietend is als het gaat om tafsier en verloren is in die zaak.


Vervolgens in dezelfde les werden sommige gedeelten uit het boek van Sayyid Qoetb “at-Taswier al-Fannie fiel-Qoer’aan” voorgelezen aan Shaykh Bin Baaz, zoals zijn uitspraken over Moesa (‘alayhie salaam) over wie hij zei:

Citaat:
Laten wij Moesa nemen – als een voorbeeld van een leider met een opvliegende natuur – en deze opvliegende impulsen verdwenen snel en hij kwam terug tot zijn bedaren, zoals het geval is bij opvliegende mensen.
En vervolgens zei hij betreffende de Uitspraak van Allaah – de Meest Hoge –“ Hij verbleef in de stad vrezend… (28:18), in “at-Taswier al-Fannie fiel Qoer’aan: pag.200,201,203. 13e editie)

Citaat:
Dit is de beschrijving van een welbekende staat van zijn: de rusteloosheid en angst van iemand die het kwaad verwacht vanuit elke hoek – en dit zijn de karakteristieken van een opvliegende volk.
Dus Shaykh Bin Baaz antwoordde hierop:

Lastering van de Profeten is afvalligheid op zich.

En er werd gezegd tegen hem dat Shaykh Rabie’ al-Madkhalie een weerlegging geschreven had op Sayyid Qoetb, dus de Shaykh zei:

Het weerleggen van hem is goed.

Bron: Tijdens een les van Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz – rahiemahoellaah – in zijn huis in Riyaadh: 1413H, Minhaadj oes-Soennah cassettes van Riyaadh. 315.14

Al-Manaawie zei in Fayd oel-Qadier (6/147)

لانتهاكه حرمة من أرسلهم واستخفافه بحقه وذلك كفر قال من سب الأنبياء قتل
القيصري: إيذاء الأنبياء بسب أو غيره كعيب شيء منهم كفر حتى من قال في النبي ثوبه
وسخ يريد بذلك عيبه قتل كفرا لا حدا ولا تقبل توبته عند جمع من العلماء وقبلها
الشافعية

Een ieder die de Profeten lastert dient gedood te worden voor het overtreden van de eer van Degene die hen gestuurd heeft, en zijn verkleinen van Zijn recht, en dat is Koefr.

Al-Qoesayrie zei:

Ontering van de Profeten met lastering of anders dan dat zoals het bekritiseren van iets van hen is koefr, zelfs tot zoverre dat degene die zegt over de Profeet ‘Zijn thawb (kleding) is vies, bedoelend hiermee het zoeken van fouten bij hem, dan dient hij gedood te worden vanwege koefr, en niet als een hadd bestraffing (boetedoening).

En zijn tauwbah (berouw) wordt niet geaccepteerd volgens de opinie van een groep van de geleerden en de Shaafie’iyyah accepteren het (de tauwbah).


Of Sayyid Qoetb deze zaken nu schreef in zijn begintijd of niet, het verbod op het lasteren en bespotten van de Profeten is een zaak die noodzakelijk bekend staat in de Religie, en het is om die reden dat men dit soort bovenstaande uitspraken ziet van de Fuqahaa (Fiqh-geleerden).

Maar, het probleem is niet bij Qoetb – rahiemahoellaah -, want hij is overleden en zijn zaak is tussen hem en Zijn Heer, en wij vragen Allaah om barmhartigheid te hebben voor hem voor hetgeen waar hij in gevallen is, maar het zijn de Ghoellaat (extremisten) die het echte probleem zijn. Degenen die hem beschrijven als “een Imaam van Leiding” en degenen die propaganderen voor zijn methodologie welke niets anders is dan wat hij verkregen heeft van het Leninistische Marxisme, en hun verdedigingen voor hem is om geen enkele andere reden dan dat zij wensen om de mensen op te voeden op zijn revolutionaire ideologieën.

0 reacties:

Een reactie posten